Kjære kunde!
Vi varsler at vi vil endre avtalevilkårene i din strømavtale. Årsaken er at strømbransjen har utarbeidet en standard spotprisavtale og har i den forbindelse fått veiledning av Forbrukertilsynet. Vi mener at den nye standardavtalen vil gjøre avtalen mer tilgjengelig og forståelig for deg som kunde, i tråd med myndighetenes ønske. Målet er at alle strømleverandører tar i bruk den nye avtalen. Derfor ønsker vi nå å ta i bruk den nye standardavtalen også for deg. Vi gjør oppmerksom på at du i forbindelse med endringen har rett til å si opp avtalen kostnadsfritt. Vi håper selvsagt du ønsker å fortsatt være kunde hos oss!
Det er særlig strukturen på avtalen som har endret seg. Innledningsvis beskrives den nye avtalen leveransested og produktet, som er det samme spotprisproduktet du har i dag med de samme priser, påslag og faktureringsbetingelser som i dag (punkt 1-3). I tillegg åpner avtalen for å kunne benyttes på flere leveransesteder, enten hjemme og på hytta eller på to adresser under flytting. Dette vil ikke medføre prisendring for din strømavtale.
I dag har du en avtale hvor det blant annet vises til standard kraftleveringsavtale. Det er nå ønskelig med en spotprisavtale med uttømmende avtalevilkår, dvs. alle vilkår i samme avtale. Relevante punkter fra Standard kraftleveringsavtale er nå innarbeidet i selve avtaleteksten i standardavtalen.
I punkt 5 «Måle- og avregningsfeil» er det tydeliggjort at vi som strømleverandører må benytte målerstander som kommer fra Elhub og hvor nettselskapet er ansvarlig for målestandene. Vi som strømleverandør er uansett ikke ansvarlig for eventuelle feil som nettselskapet gjør.
I punkt 6 «Flytting» er det åpnet for at du kan ta med deg denne avtalen til din nye adresse om du ønsker. I tilfelle må du melde fra til oss når du flytter.
I punkt 7 «Avslutning av avtalen» er det presisert at vi som strømleverandør tidligst kan si opp avtalen med deg med 30 dagers skriftlig varsel, mens du fortsatt kan si opp avtalen med 14 dagers varsel, med mindre du inngår en avtale med ny strømleverandør – da opphører avtalen når den nye strømleverandøren starter leveransen.
Punkt 8 «Overdragelse av avtalen» er et nytt punkt som i de tidligere vilkårene var regulert av punkt 1 -2 «avtaleforholdet» Der det stod at avtalen kunne overdras til 3. part. Det betyr eksempelvis at alle våre kunder kan overdras til en annen leverandør, enten ved fusjon eller oppkjøp. For deg som kunde er det viktig at det er spesifisert at du da har rett på de samme vilkårene som er i denne avtalen. Du skal i tilfelle varsles minst 30 dager før overdragelsen kan skje, og du vil uansett kunne si opp avtalen med 14 dagers varsel.
Punkt 9 «Angrerett» er ikke et nytt punkt, men her er dine rettigheter som kunde tydeliggjort når du eventuelt skifter avtaletype eller leverandør. Samtidig gir ikke denne endringen av avtale fornyet angrerett.
I punktet 10 «Endringer i pris og vilkår» er det gjort enkelte justeringer. Vi som strømleverandør har rett til å endre vilkårene i denne avtalen. I tillegg kan prisen endres. Slike endringer skal varsles minst 30 dager før endringen trer i kraft, og du har rett til å si opp/gå fra avtalen.