Velg en side

Spørsmål om faktura

Vi har laget en liste over de vanligste spørsmålene og utfordringene vi har mottatt fra kunder etter utsendelsen av faktura for april, mai og juni.

Hvorfor fungerer ikke avtalegiro for noen av oss?

For noen fungerer dessverre ikke avtalegiro som før. Det kan være ulike grunner til dette:

  1. Det avtalen du hadde ligger igjen som en aktiv avtale mot Dalane Nett sin nye konto
  2. Den avtalen du hadde har ikke blitt videreført grunnet utfordringer i migreringen til nytt kundesystem

For de dette gjelder ber vi dere vennligst opprette ny Avtalegiro ved betaling av siste faktura dere har mottatt.

Hvorfor har jeg ikke fått faktura siden april?

Noen av våre kunder har ikke fått faktura siden april (for mars måned).

Dette gjelder:

  • Kunder med profilmålte anlegg (de hvor man selv må melde inn målerstand hver måned)
  • Kunder som kom inn som nye kunder veldig tett opptil migreringen og av den årsaken ikke har kommet med i migreringen

Løsning:

  • Vi jobber i disse dager med å få kontroll på alle utestående saker. Vi vil selvfølgelig være behjelpelige med å utsette betalingsfrist og/eller dele opp fakturaen i flere perioder for de kundene som måtte ha behov for dette.

Når kommer første faktura for de det gjelder?

  • I følge vår prosjektplan med leverandør skal de berørte kundene få sine fakturaer i slutten av oktober.
Hvorfor fikk jeg påmindelse på SMS om å betale faktura når jeg har betalt den?

Kunder som fikk påminnelse om ubetalt regning på SMS eller e-post mandag 17.09, men som allerede hadde betalt gjelder de som har gjort en av følgende:

  • Glemt å legge til KID-nummer på betalingen
  • Betalt med brevgiro
  • Betalt til feil kontonummer

De aller fleste manuelle betalinger som kom inn uten KID har vi registrert i systemet før påminnelsen gikk ut. Det var allikevel noen som ikke ble identifisert før denne gikk ut.

Løsning:

  • For de dette gjelder, må dere vennligst ta kontakt og være klar til å dele bekreftelse på betaling med oss
  • Fremover er det aktivert KID-lock, slik at en betaling krever at dette feltet fylles inn og vil ikke kunne gjennomføres før feltet er fylt ut. Det vil løse denne problemstillingen fremover.
Hvordan får jeg betalingsutsettelse?

Betalingsutsettelse får du ved å ringe oss på 51 46 25 25.

Vi jobber med å få tilrettelagt for å kunne utsette med en forhåndsdefinert periode på Min Side.

Hva betyr Enova husholdning på fakturaen?

Fakturaen fra Dalane Kraft inneholder for privatkunder også det som kommer fra Dalane Nett.

Tidligere har dette vist som en sum, men består av tre ulike parametere.

Den ene er Enova husholdningsavgift. Det er en avgift alle netteiere er pålagt å innkreve til det statlige Energifondet.

Avgiften er på 1 øre/kWh eksl. mva.

DALANE ENERGI 917368007 Elganeveien 1, 4373 Egersund https://dalane-energi.no/dalane-energi/privatkunder/strom/ kundeservice@dalane-energi.no 51 46 25 00 Norge